Menganalisa Laman Web


Setelah membuat penilaian secara rambang terhadap laman-laman web yang berkaitan, kini tiba masanya untuk menganalisa setiap satu laman web yang dipilih secara terperinci. Kerja-kerja menganalisa ini memang agak rumit kerana terpaksa meniliti satu persatu maklumat yang yang dipaparkan. Secara keseluruhannya saya telah memilih 30 laman web berbahasa Melayu/Indonesia dan 20 lagi dalam bahasa Inggeris.

Terima kasih kepada rakan-rakan group ni kerana banyak memberi idea kepada saya tentang kaedah dan cara-cara hendak menganalisa laman web yang dipilih. Cara yang saya gunakan ialah dengan membuat 50 jadual yang lengkap diisi dengan alamat laman web yang dipilih. Seterunya saya membuka setiap laman web yang telah di'bookmark'kan itu dan meneliti satu persatu maklumat daripada laman web tersebut. Hasil dari penelitian itu saya catatkan pada jadual yang telah disediakan lebih awal.

Cara yang saya gunakan ini memang agak praktikal kerana ianya membantu mempercepatkan kerja saya. Namun terdapat juga beberapa masalah yang timbul terutama ketika hendak mencari nama penulis atau pemilik laman web tersebut. Begitu juga dalam menilai maklumat yang diberikan sama ada ianya menepati 10 ciri yang ditetapkan atau pun tidak. Saya amat berharap hasil penelitian saya dalam menganalisa laman-laman web ini akan memudahkan kerja saya apabila hendak membina blog P&P nanti.. InsyaAllah...

0 comments:

Older Post Home