Pencarian Laman Web Yang Berkaitan

Alhamdulillah.. Setelah selesai membuat pemilihan tajuk, kini tiba masanya untuk mencari laman-laman web yang berkaitan dengan tajuk saya iaitu Ibadah Haji. Kami diarah untuk mencari 50 laman web yang berkaitan dengan tajuk masing-masing. Kami bebas untuk mencari laman web yang berkaitan samaada dalam versi Bahasa Melayu, Bahasa Indonesia mahupun Bahasa Inggeris. Saya telah mencari lama-laman web tersebut dengan beberapa enjin carian seperti Yahoo, Google dan Altavista. Setelah mendapat alamat-alamat laman-laman web tersebut, saya menyimpan dan menyusunnya dengan membuat 'bookmarks' di komputer saya.














Bagi steps yang pertama ini saya hanya mencari dan menyimpan alamat web-web tersebut tanpa menganalisa secara mendalam setiap laman web. Tujuannya adalah untuk mempercepatkan proses mencari laman-laman web tersebut. Setelah mendapatkan lebih kurang 50 laman web yang berkaitan, barulah saya mulakan steps yang kedua iaitu melihat secara terperinci setiap laman-laman web yang telah dikumpulkan. Pada tahap ini saya akan memilih yang mana laman-laman web yang sesuai dan yang tidak sesuai. Laman web yang tidak sesuai atau yang tidak berkenaan dengan tajuk saya, saya akan gantikan dengan laman-laman web yang lain yang lebih sesuai.


0 comments:

Newer Post Older Post Home